PELAPORAN
AKTIVITI
PROGRAM KEMBARA
MINDA
JABATAN PENGAJIAN
AM
1. Nama aktiviti:
Program Kembara Minda 2015
2. Latarbelakang/Rasional:
Pelajar-pelajar Istimewa atau lebih dikenali
sebagai Pelajar-pelajar Khas di Politeknik Ibrahim Sultan adalah dikategorikan
sebagai Orang Kurang Upaya (OKU) yang
sememangnya perlu dibantu untuk menambah baik pengetahuan dan kemahiran mereka.
Walaupun ditakrifkan sebagai insan yang kekurangan dari segi fizikalnya,namun
mereka juga merupakan aset berharga dalam proses tranformasi negara. Dengan
dorongan dan motivasi yang berterusan,golongan ini mampu mengorak langkah
bersama-sama meneraju arus pembangunan negara.Sehubungan dengan itu,aktiviti
Kembara Minda ini dirangka bagi memberi
pendedahan tentang penggunaan bahasa,belajar memahami
arahan,menyelesaikan masalah serta
membantu meningkatkan kefahaman dalam pembelajaran mereka.
Program Kembara Minda ini
merupakan satu program yang dianjurkan oleh unit Pendidikan Islam dan Moral, Jabatan Pengajian
Am dengan kerjasama daripada Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Politeknik Ibrahim
Sultan bertujuan merangsangkan motivasi diri untuk para pelajar yang istimewa
pendengaran di samping menanamkan sikap tolong menolong dan bekerjasama di antara
satu sama lain.
3. TEMA
“Kembara Ilmu , Tranformasi Minda”
4. OBJEKTIF
i. Memahami arahan-arahan yang diberikan.
ii. Mengaplikasi pengetahuan sedia ada
dalam kehidupan yang sebenar.
iii. Membina daya fikir dan kreativiti di kalangan
pelajar-pelajar khas PIS.
iv. Merangsang motivasi diri untuk
berdikari dalam menjalankan aktiviti harian.
v. Menanamkan sifat tolong-menolong dan
bekerjasama di antara ahli di dalam kumpulan.
5. Butiran aktiviti:
i.
Tarikh
: 14 Mac 2014
ii.
Hari
: Sabtu
iii.
Tempat
: Politeknik Ibrahim Sultan
iv.
Bilangan
peserta : 70 orang pelajar
6.
Rumusan
pelaksanaan aktiviti dan pencapaian terhadap objektif/outcome
Program Kembara
Minda melibatkan pelajar khas di Politeknik Ibrahim Sultan seramai 70 orang,
pelajar terdiri daripada dua jabatan induk
iaitu Jabatan Pelancongan & Hospitaliti serta Jabatan Rekabentuk,
Komunikasi & Visual.
Aktiviti
yang diadakan berbentuk eksplorasi yang melibatkan 6 kumpulan pelajar khas dan
terdapat 4 ’check point’ di mana setiap ’check point’ terdapat tugasan yang perlu dilaksanakan bagi
melayakkan mereka untuk ke check point
yang berikut. Hadiah bagi pemenang program ini adalah secara
berkumpulan, yang mana telah dikategorikan kepada 4 iaitu gimik terbaik,
eksplorasi terbaik, penyusunan puzzle yang paling pantas dan terbaik dan
collage terbaik serta hadiah bagi kumpulan terbaik secara keseluruhan.
Ucapan terima kasih kepada semua
pensyarah yang terlibat dalam menjayakan program ini serta kepada wakil Jabatan Hal Ehwal Pelajar iaitu
Encik Mohamad Fazrin Bin Hamdan selaku perasmi penutup Program Kembara Minda
7. Maklumbalas peserta dan pensyarah
Semua peserta dan pensyarah yang terlibat amat berpuashati
dan mereka mendapat banyak manfaat daripada program di samping dapat
mengeratkan hubungan silaturahim. Para
peserta juga mengharapkan agar program seperti ini dapat diteruskan lagi pada
masa-masa akan datang.
8. Cadangan penambahbaikan (CQI)
Merancang aktiviti
yang berterusan agar memberi manfaat kepada
masyarakat pelajar .
9. Aktiviti susulan bagi pencapaian
objektif
Merancang mengadakan program yang berbentuk eksplorasi
minda yang boleh membentuk sahsiah pelajar khas.
No comments:
Post a Comment