ISLAMIC INNOVATION CARNIVAL 2019




 LAPORAN PROGRAM DAN AKTIVITI BAGI JABATAN PENGAJIAN AM
POLITEKNIK IBRAHIM SULTAN

ISLAMIC INNOVATION CARNIVAL 2019


PERKARA
BUTIRAN
Pelaksana
Unit Pendidikan Islam dan Moral, Jabatan Pengajian Am,                 Politeknik Ibrahim Sultan
Tarikh
03 April 2019
Hari
Rabu
Masa
8.00 pagi – 2.00 petang
Tempat

Ruang Legar Jabatan Pengajian An
Peringkat
Jabatan
Kumpulan Sasaran

Para pelajar Politeknik Ibrahim Sultan

Kejayaan/Pencapaian
Dimenangi oleh TIGA (3) kumpulan daripada 20 penyertaan kumpulan inovasi pelajar (bagi aktiviti Pertandingan Produk Inovasi Islam)
Ringkasan Perjalanan Program

Program Islamic Innovation Carnival (IIC) yang dilaksanakan pada 3 April 2019,  dianjurkan oleh Unit Pendidikan Islam dan Moral, Jabatan Pengajian Am, Politeknik Ibrahim Sultan, khusus bagi pelajar-pelajar Semester 2 dan 5 yang bertemakan “Trend, Integrasi, Teknologi” dapat merealisasikan matlamat politeknik bagi menghasilkan pelajar yang berkualiti dari segi jasmani dan rohani. Program yang berlangsung selama separuh hari ini bermula seawal jam 8.00 pagi dan tamat pada pukul 2.00 petang, telah dilaksanakan dengan jayanya.






TENTATIF
RABU ( 3 APRIL 2019 )
8.00 pg – 9.00 pg    : Pendaftaran dan sarapan
     

9.00 pg -12.30 t.h : Pertandingan Produk Inovasi Islam (Ruang Legar JPA)
   
                               Perjurian untuk pertandingan video kreatif
                               (Smart Clasroom di CDeC.)

                               Digital Gamified-Learning League (Ruang Legar JPA)


1.00 ptg – 2.00 ptg  : Majlis Penyampaian Hadiah dan Majlis Penutup.                               


Program ini melibatkan pelajar-pelajar daripada semua jabatan induk  iaitu Jabatan Pelancongan & Hospitaliti (JPH), Jabatan Rekabentuk dan Komunikasi Visual (JRKV), Jabatan Kejuruteraan Elektrikal (JKE) dan Jabatan Kejuruteraan Mekanikal (JKM).  Ia diisi dengan slot-slot seperti kemahiran berfikir dan menguji ilmu sedia ada para pelajar terutama yang berkaitan dengan silibus yang sedang mereka pelajari.    

Dalam pertandingan Produk Inovasi Islam, ia mencungkil kreativiti pelajar. Sebanyak 20 kumpulan telah melayakkan diri ke pertandingan akhir Produk Inovasi Islam dan sebanyak 3 kumpulan telah dinobatkan sebagai juara, naib juara dan tempat ketiga.  Pada masa yang sama, perjurian untuk pertandingan video kreatif  berlangsung di Smart Clasroom, CDeC. Manakala, pertandingan Digital Gamified-Learning League berlangsung di Ruang Legar JPA.

Perasmian Penyampaian Hadiah dan Penutup telah disempurnakan oleh Ketua Jabatan JPA dan program ini telah berakhir pada pukul 2 petang.

Diharapkan program sebegini dapat diteruskan pada masa akan datang sebagai satu bentuk pendedahan kepada pelajar dan juga sebagai satu hidangan alternatif yang memenuhi piawaian Islam.
 Objektif Program :


1.   Meningkatkan kreativiti dan keberkesanan proses pengajaran dan 
      pembelajaran melalui hubung kait antara teori dan praktikal.
      Membuka minda pelajar tentang hubungkait sukatan pelajaran yang 
      mereka pelajari dengan penerangan input luaran daripada penceramah  
      yang  mengisi slot program.
2.   Memupuk dan meningkatkan kefahaman kesenian Islam serta  
      hubung kaitnya dengan budaya kreativiti / inovasi dalam kehidupan    
      seharian.
      Pelajar lebih memahami tentang kesenian Islam melalui inovasi yang  
      dipertandingkan serta relevannya unsur kesenian Islam dalam kehidupan.
3.   Melahirkan pelajar dan warga  Politeknik Ibrahim Sultan yang  
      mempunyai kemahiran berfikir aras  tinggi melalui aktiviti kesenian  
      dan inovasi.
      Pelajar dapat menjana dan menambahbaik keupayaan pemikiran sedia ada 
      mereka dengan merasai pengalaman sendiri terlibat dengan inovasi 
      bercirikan Islam .
4.   Membentuk fahaman konsep gamifikasi dalam pendidikan.
      Pelajar dapat bersaing secara sihat melalui permainan yang disediakan.

Strategi Pelaksanaan
  1. Pertandingan Produk Inovasi Islam
  2. Pertandingan Video Kreatif
  3. Game Dalam Talian
Masalah/kekangan yang dihadapi
Tiada
Alatan Bantu
Komputer Riba & LCD
Kos
Pendapatan : RM 4,660
Perbelanjaan : RM4,554.80
Sumber : Tabung Kerohanian Pelajar JPA
Laporan kewangan seperti dilampiran 1
Impak Program

Kepada pelajar :
  1. Proses pembelajaran kursus DUB1012-Pengajian Malaysia, DUA 2012 - Sains Teknologi & Kejuruteraan Dalam Islam, DUA 2032- Hospitaliti dan Pelancongan Dalam Islam, DUA 2042 - Seni Dalam Islam dan  DUA 6022- Komunikas dan Penyiaran Dalam Islam lebih mudah difahami.
  2. Meningkatkan tahap kesedaran dan pengetahuan  mengenai kepentingan inovasi dalam kalangan pelajar.
  3. Memberi ruang serta peluang kepada para pelajar berkarya @ berinovasi bagi meningkatkan keyakinan serta penampilan diri.
Kepada Politeknik :
  1. Menaikkan imej dan nama baik Politeknik Malaysia, khususnya Politeknik Ibrahim Sultan.
  2. Membantu Politeknik  menghasilkan graduan/lulusan yang kompeten dan berdaya saing tinggi dalam aspek kreativiti/inovasi.

Dokumentasi
Gambar program adalah seperti di lampiran 2
Senarai nama peserta
Lampiran 3


















No comments:

Post a Comment