SIRI WACANA PEMARTABATAN BAHASA


LAPORAN WACANA PEMARTABATAN BAHASA

KEBANGSAAN DALAM SEKTOR AWAM



Oleh :

Ummul Hafizah Bt Ali

 

Tarikh :    25 September  2014

Tempat :  Dewan Kuliah Utama, PIS

 

            Tanggal 25 September 2014 yang lalu, Jabatan Pengajian Am, Politeknik Ibrahim Sultan dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka(DBP) telah mengadakan Siri Wacana Pemartabatan Bahasa Kebangsaan Dalam Sektor Awam. Wacana tersebut telah disampaikan oleh Ybhg. Prof. Dato’ Dr. Abdul Razak Salleh daripada Pusat Pengajian Sains Matematik, Fakulti Sains dan Teknologi, UKM. Program ini telah dilaksanakan dengan jayanya bermula seawal jam 8.30 pagi hingga 11.30 pagi.

 

            Program ini telah melibatkan seramai 200 orang peserta yang terdiri daripada pelajar dan pensyarah Politeknik Ibrahim Sultan. Seterusnya, objektif program ini adalah untuk meningkatkan kefahaman tentang martabat Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi di negara ini dalam kalangan warganegara. Justeru itu, program ini juga menegaskan pelaksanaan dasar bahasa kebangsaan serta meningkatkan kefahaman warganegara tentang Dasar Bahasa Kebangsaan di Malaysia. Seterusnya, dapat memperteguhkan sikap dan pendirian warganegara terhadap peranan bahasa kebangsaan dan pembentukan jati diri dan asas pembinaan negara.

 

            Ucapan terima kasih kepada semua pensyarah yang terlibat dalam menjayakan program ini sama ada secara langsung atau tidak langsung serta kepada Ketua Jabatan Pengajian Am, Encik Noor Azmi Bin Hj. Asmawi selaku penasihat Wacana Pemartabatan Bahasa Kebangsaan Dalam Sektor Awam. Sekian Wasalam.






 

No comments:

Post a Comment